Academia Aeterna

Автор(и)

  • Віктор Володимирович Ставнюк доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії стародавнього світу та середніх віків Київського національного університету імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.15407/visn2018.10.003

Ключові слова:

Академія, Афінська школа, антична цивілізація, Ренесанс, Платон, християнство, НАН України

Анотація

«Академія вічна». Як школа Платона, вона сходить до античної цивілізації, визначальною рисою якої була свобода не підданого, а громадянина грецького поліса і римської цивітас. В умовах середньовічної цивілізації Академія зберігається у згадках про неї авторів християнських і класичних, а відроджується в межах обох «докласичних» Ренесансів — Каролінгського і Оттонівського. Остаточне ж її «повернення» у реалії постантичної європейської цивілізації відбувається в межах Відродження «класичного». Притулок мистецтв і наук, фундамент для заснованої на наукових принципах освіти, Академія Нової і Новітньої доби стоїть на сторожі добра, правди і гуманістичних завоювань людського духу. Сьогодні Академії виповнили світ і стали тією інституцією, в якій людство зберігає свою єдність у постійному зверненні до минулих поколінь, до минулих епох.

Посилання

Cartledge P. How academic was Plato’s Academy? A judicious historical review. http://repository.edulll.gr/edulll/bitstream/10795/3509/3/3509_01_CartledgeP.pdf

Strikha M.V. Academy. Encyclopedia of Contemporary Ukraine. http://esu.com.ua/search_articles.php?id=42847

Lavrov P.L. Academies. Encyclopedic dictionary compiled by Russian scientists and men of letters. V. 1. (Saint-Petersburg, 1861). P. 225–232.

Stavnyuk V. Themistocles and Athens. (Kyiv: Praym-M, 2004.)

Stavnyuk V. “Why academy? “: at the origins of the academy of Plato (to the 100th anniversary of the National Academy of Sciences of Ukraine). Problems of humanities. History. 2017. 40. P. 278–294. https://doi.org/10.24919/2312-2595.40.126348

Stavnyuk V.V. Business skills in the context of development of ancient Greek civilization. In: Zealots and patrons: Greek businessmen in Ukraine XVII-XIX centuries. (Kyiv, 2001). P. 18–35.

Delorme J. Gymnasion: étude sur les monuments consacrés a l'éducation en Grèce (des origines à l'empire romain). (Paris: E. de Boccard, 1960).

Glucker J. Plato in the Academy: Some Cautious Reflections. http://repository.edulll.gr/edulll/bitstream/10795/3535/3/3535_01_GluckerP.pdf

Marrou H.I. Histoire de l'éducation dans l'Antiquité. (Paris: Seuil, 1948).

Frolov E.D. Philosophical societies in Ancient Greece as a kind of alternative social communities. AKAΔHMEIA. Materials and studies in the history of Platonism. V. 2. (Saint-Petersburg, 2000). P. 111–149

Losev A.F. Essays on ancient symbolism and mythology. (Moscow: Nauka, 1993).

Black book of names unacceptable on the map of Russia. (Ed. S.V. Volkov). (Moscow: Posev, 2008).

Tarán L. Amicus Plato sed magis amica veritas. From Plato and Aristotle to Cervantes. Antike und Abendland. 1984. 30: 93. https://doi.org/10.1515/9783110241426.93

Dillon J. The Heirs of Plato: A Study of the Old Academy (347-274 BC). (Oxford, 2003). https://doi.org/10.1093/0198237669.001.0001

Guillaume Groen van Prinsterer. Prosopographia Platonica, sive expositio judicii, quod Plato tulit de iis, qui in scriptis ipsius aut loquentes inducuntur, aut quavis de causa commemorantur. (Amsterdam: A.M. Hakkert, 1975). Reprint of the Leyden ed., 1823.

Tigerstedt E.N. Interpreting Plato. (Uppsala, 1977).

Shichalin Yu.A. Plato. http://www.mgl.ru/library/24/Platon-Shichalin.html

Riginos A.S. The Anecdotes Concerning the Life and Writings of Plato. (Leiden: Brill, 1976).

Billot F.M. Académie. Topographie et Archéologie. In: Goulet R. Dictionnaire des Philosophes Antiques. Bd. 1. (Paris, 1989).

Dictionary of Ukrainian Language: in 11 v. V. 1. (Kyiv: Naukova Dumka, 1970).

Nenci G. Graecia capta ferum victorem cepit (Hor. Ep. 2, 1, 156). Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa. Classe di Lettere e Filosofia. Serie III. 1978. 8(3): 1007.

Gasparov M.L. Cicero and ancient rhetoric. In: Marcus Tullius Cicero. Three treaties on eloquence. (Moscow: Nauka, 1972).

Losev A.F. History of ancient aesthetics. Early hellenism. In: History of ancient aesthetics. V. 5. (Moscow: Iskusstvo, 1979).

Shichalin Yu.A. Academy. New Philosophical Dictionary. https://iphlib.ru/greenstone3/library/library/collection/newphilenc/document/HASH051698483f9127e3472a05

Mayorov G. Cicero as a philosopher. In: Marcus Tullius Cicero. Philosophical treaties. (Moscow: Nauka, 1985).

Gibbon E. The History of the Decline and Fall of the Roman Empire. V. 1. (London, 1776).

Losev A.F. History of ancient aesthetics. Last ages. In: History of ancient aesthetics. V. 7. (Moscow; Iskusstvo, 1988).

Saint Gregory the Theologian, Archibishop of Constantinople. Works. V. 1. Orations. (Moscow, 2007).

Cameron A. The last days of the Academy in Athens. Proceedings of the Cambridge Philological Society. 1969. 195: 7. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190268947.001.0001

Kovelman A.B. Rhetoric in the shadow of pyramids: Mass conscience in Roman Egypt. (Moscow: Nauka, 1988).

Panofsky E.P. Renaissance and “renaissances” in Western art. (Moscow: Iskusstvo, 1998).

Walser E. Poggius Florentinus. (Georg Olms Verlag, 1974).

Dubova O.B. Development of academic school in Western European culture. (Moscow, 2009).

Veselovsky M.P. Academies as literary or learned societies. Encyclopedic dictionary compiled by Russian scientists and men of letters. V. 1. (Saint-Petersburg, 1861).

Liakh O. Medici’s patronage of arts in Florence. Kyiv Historical Studies. 2016. (2): 153.

Kudryavtsev O.F. Platonic Academy in Florence (Essay on history of spiritual life of Renaissance Italy). (Moscow, 2018).

Black R. The philosopher and Renaissance culture. In: Cambridge Companion to Renaissance Philosophy. (Ed. J. Hankins). (Cambridge University Press, 2007). https://doi.org/10.1017/CCOL052184648X.002

Hankins J. Cosimo de’ Medici and the ‘Platonic Academy’. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes. 1990. 53: 144. https://doi.org/10.2307/751344

Hankins J. The Myth of the Platonic Academy of Florence. Renaissance Quarterly. 1991. 44(3): 429. https://doi.org/10.2307/2862593

Stavnyuk V. XXI century despite informatization, disposition to practical, applied sciences will be humanitarian. Ukrayinskyi tyzhden (Ukrainian Week). 2015. 49(421). http://tyzhden.ua/Culture/153571

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-25

Номер

Розділ

ДО 100-річчя НАН УКРАЇНИ