Зрадник чи жертва. Юда Іскаріот в українському мистецтві XV–XVIII ст.

За матеріалами наукового повідомлення на засіданні Президії НАН України 13 грудня 2017 року

Автор(и)

  • Андрій Петрович Лесів кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник відділу мистецтвознавства Інституту народознавства НАН України https://orcid.org/0000-0002-3408-7496

DOI:

https://doi.org/10.15407/visn2018.03.085

Ключові слова:

Юда Іскаріот, іконографія, символіка, образ, колір, жест, кінесика

Анотація

Доповідь присвячено особливостям іконографії Юди Іскаріота в українському малярстві XV–XVIII ст. та символіки його образу. Проаналізовано збережені пам’ятки іконопису і гравюрні взірці з музейних та приватних зібрань, з іконостасів та розписів храмів України і Польщі. Обґрунтовано особливості оригінального образу Юди в українському мистецтві, яке сформувалося на стику східної та західної мистецьких традицій. Оригінальність образу Юди в українській іконографії проявляється насамперед у його зовнішності, міміці, жестах, кольоровому трактуванні. В українських іконах образ Юди Іскаріота став своєрідним «дзеркалом», у якому відобразився універсальний і зрозумілий для простих людей образ грішної людини, кривдника. Образ Юди вийшов за межі іконографії і став багаторівневим актуальним елементом культури.

Посилання

The Holy Bible Containing the Old and New Testaments.

Pasquinelli B. Le Geste et l’expression. (Hazan, 2006).

Schmitt J.-C. La Raison des gestes dans l’occident médiéval. (Gallimard, 1990).

Deuchler F. Strukturen und Schauplätze der Gestik. Gebärden und ihre Handlungsorte in der Malerei des ausgehenden Mittelalters. (Berlin/Boston: Walter de Gruyter, 2014). https://doi.org/10.1515/9783110318296

Fabiani B. Judasz w malarstwie nowożytnym. ETHOS. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL i Fundacji Jana Pawła II w Rzymie. 2004. (65–66): 140–147.

Gronek A. Ikony Męki Pańskiej. O przemianach w malarstwie cerkiewnym ukraińsko-polskiego pogranicza. (Kraków: Collegium Columbinum, 2007).

Kobielus S. Ikonografia zdrady i śmierci Judasza. (Ząbki: Apostolikum, 2005).

Mazurczak M. Judasz w sztuce. W kręgu obrazowania zdrady w malarstwie europejskim. ETHOS. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL i Fundacji Jana Pawła II w Rzymie. 2004. (65–66): 123–139.

Niedaltowski K. Zawsze Ostatnia Wieczerza. (Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2006).

Onasch K., Schnieper A. Ikony. fakty i legendy. (Warszawa: Arkady, 2007).

Różycka-Bryzek A. Judasz zaprzedany diabłu (we freskach Kaplicy Zamkowej w Lublinie). ETHOS. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL i Fundacji Jana Pawła II w Rzymie. 2004. (65–66): 148–154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-24