Лібералізація ринку залізничних перевезень: світовий досвід та реалії України

За матеріалами наукового повідомлення на засіданні Президії НАН України 5 липня 2017 року

Автор(и)

  • Олена Ігорівна Никифорук доктор економічних наук, завідувач відділу розвитку виробничої інфраструктури Державної установи «Інститут економіки та прогнозування НАН України» (Київ)

DOI:

https://doi.org/10.15407/visn2017.09.041

Ключові слова:

політика лібералізації, конкуренція, ринок залізничних перевезень, організаційно-економічна модель, реформування, директиви ЄС

Анотація

Розглянуто актуальність, специфіку та наслідки політики лібералізації для залізничного транспорту. Розкрито світовий досвід та європейські концепції лібералізації ринку залізничних перевезень, наведено оцінку варіативності запровадження політики лібералізації в країнах Європи. Окреслено стан розвитку ринку залізничного транспорту в Україні та вказано на можливі наслідки лібералізації залізничних перевезень у контексті реформування та імплементації Угоди про асоціацію між ЄС та Україною.

Посилання

Recent Developments in Rail Transportation Services. Issues Paper. DAF/COMP/WP2(2013)6. Organisation for Economic Cooperation and Development. 10 May 2013.

White Paper: A strategy for revitalising the Community’s railways http://europa.eu/documents/comm/white_papers/pdf/com96_421_en.pdf

Railways of the world. European railways reform. Three railway packages. http://1430mm.ru/node/216

White Paper: Roadmap to a Single European Transport Area — Towards a competitive and resource efficient transport system. https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

EVES-Rail. Economic effects of vertical separation in the railway sector. CER. Community of European Railway and Infrastructure Companies. Summary Report. (Brussels, 2012).

Holomolzin A. Hard parting with monopolism. Otechestvennyye zapiski. 2013. (3).

Kirchner C. Rail Liberalisation Index 2004. Comparison of the Market Opening in the Rail Markets of the Member States of the European Union, Switzerland and Norway. IBM Business Consulting Services. 2004.

Kirchner C. Rail Liberalisation Index 2011. Market opening: Rail Markets of the Member States of the European Union, Switzerland and Norway. IBM Business Consulting Services. 2011.

Summary of the Study Rail Liberalisation Index 2011: Market opening: comparison of the rail markets of the Member States of the European Union, Switzerland and Norway. Brussels, 20 April 2011.

Eytutis G.D., Karpov V.M., Nykyforuk O.I. The international dimension of productivity of the railway transport of Ukraine as the basis of choice of directions of its modernization. Economist. 2014. (5): 63.

Eytutis G.D., Karpov V.M., Nykyforuk O.I. Approach of productivity of the railroads of Ukraine to the level of the leading countries of the International Union of the Railroads. Problemi ekonomiki transportu. 2015. (10): 15.

Nykyforuk O.I. Implementation of the EU Directives on Rail Transport in Ukraine: Positive and Negative Consequences. Economist. 2013. (10): 15.

Implementation of the Association Agreement between Ukraine and the EU: recommendations based on the experience of Eastern Europe. Sci. Rep. Institute for Economics and Forecasting. Section 4. Rail Transport. (Кyiv, 2015). P. 20–22, 73–77.

Implementation of the Association Agreement between Ukraine and the EU: economic implications and new opportunities. Sci. Rep. Institute for Economics and Forecasting. Section 4. Ukraine’s Transport. (Кyiv, 2016). P. 127–138.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-21

Як цитувати

Никифорук, О. І. (2017). Лібералізація ринку залізничних перевезень: світовий досвід та реалії України: За матеріалами наукового повідомлення на засіданні Президії НАН України 5 липня 2017 року. Вісник Національної академії наук України, (9), 42–51. https://doi.org/10.15407/visn2017.09.041