Реалізація дослідницько-інноваційного потенціалу університетів як невід’ємного складника їх діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2019.03.026

Ключові слова:

вища освіта, заклади вищої освіти, дослідження і розробки, дослідницько-інноваційний потенціал, викладацько-дослідницька функція, консолідація і концентрація, університети.

Анотація

Проаналізовано мету, організацію, кадрове і фінансове забезпечення сфер вищої освіти (ВО) та досліджень і розробок (ДР) в Україні та провідних країнах. З’ясовано, що вітчизняна сфера ВО порівняно зі сферою ДР споживає непропорційно багато фінансових ресурсів та акумулює більшість кандидатів і докторів наук, яким не створено умов для високої наукової та науково-технічної віддачі. Обґрунтовано систему заходів з реалізації дослідницько-інноваційного потенціалу університетів, яка ґрунтується на переформатуванні університетської мережі задля здійснення дуальної «викладацько-дослідницької» функції за моделями «дослідницький професор» або «професор і дослідник — одна персона». Заходи включають консолідацію і концентрацію закладів ВО, подолання їх подрібненості та розпорошеності, усунення дублювання і профільної неадекватності, досягнення критичної величини параметрів ефективного функціонування та розвитку, покращення використання кадрових і фінансових ресурсів, зокрема зниження навчального навантаження, підвищення заробітної плати, вдосконалення навчальної, дослідницької, інформаційної інфраструктури.

Посилання

Malitsky, B.A. et al. (2018). The National Academy of Sciences of Ukraine: a statistical and scientometric analysis of the R&D effectiveness. V.L. Bohdanov (ed.); the NAS of Ukraine, Dobrov Institute for Scientific and Technological Potential and Science History Studies of the NAS of Ukraine. Kyiv: Phoenix, 61–69 [in Ukrainian].

Papakin, H. (2018). Pavlo Skoropadskiy and the Ukrainian Academy of Sciences. In commemoration of the 100th anniversary of the NAS of Ukraine. Kyiv: Ukrainski propilei, 335 [in Ukrainian].

Babak, S. et al. (2018). The future of universities. Part 1. The evolution of universities: on the threshold of unknown future. Kyiv, 126 [in Ukrainian].

Gibbons Michael T. Higher Education R&D Expenditure Increased 4.7%, Exceeded $75 Billion in FY 2017. Retrieved from https://www.nsf.gov/statistics/2019/nsf19302/ (date of access: 16.02.2019).

Lugovyi, V., Orzhel, O., Slyusarenko, O., Talanova, Zh. (2018). Education and research duality – the determining characteristic of higher education. Education: Modern Discourses, 1, 71–88. https://doi.org/10.32405/2617-3107-2018-1-8

Lugovyi, V., Slyusarenko, O., Talanova, Zh. (2018). New lessons of leadership for Ukraine from the Shanghai rating of 2018. Pedagogy and psychology, 3, 5–22 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2018-6-2-3-20

Lugovyi, V., Slyusarenko, O., Talanova, Zh. (2018). The organizational and economic foundations for implementing the dual “teaching and research” function of research and teaching staff of universities. Bulletin of Kyiv National University of Technology and Design. Special issue. The 8th international scientific and practical conference “The effectiveness of the organizational and economic mechanism for the innovation-driven development of the higher education in Ukraine”. (pp. 15–26). Kyiv: Kyiv National University of Technology and Design [in Ukrainian].

Lugovyi, V., Talanova, Zh. (2016). Salaries in leading American universities: experiences for Ukraine. Pedagogy and psychology, 1, 51–57 [in Ukrainian].

Slyusarenko, O. (2015). Developing the highest university potential in the conditions of globalization. Kyiv: Prioritety, 384 [in Ukrainian].

Lugovyi, V., Talanova, Zh.V. (2013). The correlation between complexity and independence in education. Pedagogy and psychology, 4, 50–58 [in Ukrainian].

Talanova, Zh. (2010). Doctoral training worldwide and in Ukraine. Kyiv: Millennium, 476 [in Ukrainian].

Syroid, О.І. (2017). The state and problems of financing of education and R&D and Ukraine: proceedings of Parliamentary hearings in Verkhovna Rada of Ukraine on November, 16, 2016. Verkhovna Rada of Ukraine, Committee on science and education. (pp. 5–7). Kyiv: Parliamentary publishing house [in Ukrainian].

Approval of the action plan on reforming the domestic R&D: Directive of the Cabinet of Ministers of Ukraine from 10.2018 No776-р. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/776-2018-%D1%80 (date of access 16.03.2019) [in Ukrainian].

Education at a Glance 2018: OECD Indicators. Retrieved from https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2018_eag-2018-en#page1 (date of access:02.2019).

Main Science and Technology Indicators. Volume 2017 Issue 1, OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/main-science-and-technology-indicators/volume-2017/issue-1_msti-v2017-1-en (date of access: 16.03.2019).

Main Science and Technology Indicators. Volume 2018 Issue 2, OECD Publishing. Retrieved from https://stats.oecd.org/viewhtml.aspx?datasetcode=MSTI_PUB&lang=en (date of access: 16.03.2019).

Table 8. Higher education R&D expenditures, by source of funds and type of R&D: FYs 2010–17. Retrieved from https://ncsesdata.nsf.gov/herd/2017/html/herd2017_dst_08.html (date of access: 16.02.2019).

Table 21. Higher education R&D expenditures, ranked by all R&D expenditures, by source of funds: FY 2017. Retrieved from https://ncsesdata.nsf.gov/herd/2017/html/herd2017_dst_21.html (date of access: 16.02.2019).

Table 106.10. Expenditures of educational institutions related to the gross domestic product, by level of institution: Selected years, 1929–30 through 2016–17. Retrieved from https://nces.ed.gov/programs/digest/d17/tables/dt17_106.10.asp?current=yes (date of access: 16.02.2019).

The State Statistics Services of Ukraine. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 16.03.2019).

The higher education in Ukraine – 2017. Statistical book. The State Statistics Service of Ukraine. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/ (date of access: 16.02.2019).

Research and innovation activities in Ukraine – 2017. Statistical book. The State Statistics Service of Ukraine. Kyiv: “Information and analytical agency”, 2018, 178 p. [in Ukrainian].

Shanghai Ranking’s Academic Ranking of World Universities 2018 Press Release. Retrieved from http://www.shanghairanking.com/Academic-Ranking-of-World-Universities-2018-Press-Release.html (date of access: 16.02.2019).

Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects 2018 Press Release. Retrieved from http://www.shanghairanking.com/ShanghaiRankings-Global-Ranking-of-Academic-Subjects-2018-Press-Release.html (date of access: 16.02.2019).

Higher education: the Law of Ukraine form July, 1, 2014 No1556-VII. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (date of access: 16.02.2019) [in Ukrainian].

Research and science and technology activities: the Law of Ukraine form November, 26, 2015 No 848-VIIІ. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/848-19 (date of access: 16.03.2019) [in Ukrainian]..

The integrated official register of legal entities, physical persons-entrepreneurs and public associations. Retrieved from https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch (date of access: 16.03.2019) [in Ukrainian].

The information system “Competition”: the admission campaign of 2018. Retrieved from http://vstup.info/ (date of access: 16.02.2019) [in Ukrainian].

(2019).The annual report on the execution of budget programs of the Ministry for Education and Sciences of Ukraine for 2018. Education of Ukraine, 10, 5–51 [in Ukrainian].

Is 100 hours per year of teaching a heavy load for a lecturer? Retrieved from https://academia.stackexchange.com/questions/91364/is-100-hours-per-year-of-teaching-a-heavy-load-for-a-lecturer (date of access: 16.02.2019).

Harvard at a Glance. Retrieved from https://www.harvard.edu/about-harvard/harvard-glance (date of access: 16.02.2019).

Education: the Law of Ukraine from September 5, 2017 No 2145-VIIІ. Retrieved from http://zakonrada.gov.ua/laws/show/2145-19 (date of access: 16.03.2019) [in Ukrainian].

Approval of the list of global university ratings for identifying a special category of foreigners and persons without citizenship, which are eligible for job placement in Ukraine: Directive of the Cabinet of Ministers of Ukraine from 04.2018 No154-р. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/154-2018-%D1%80 (date of access: 16.02.2019) [in Ukrainian].

Regulation of salary terms and approval of tariff rate schemes for employees of education establishments and research institutions: Directive of the Ministry for Education and Science of Ukraine from 09.2005 No557 (with amendments). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1130-05 (date of access: 16.03.2019) [in Ukrainian].

Salary increase for research and teaching staff: Directive of the Cabinet of Ministers of Ukraine from 01.2019 No36. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-pidvishchennya-posadovih-okladiv-naukovo-pedagogichnih-pracivnikiv (date of access: 16.03.2019) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-07

Як цитувати

Луговий, В. І., Слюсаренко, О. М., & Таланова, Ж. В. (2019). Реалізація дослідницько-інноваційного потенціалу університетів як невід’ємного складника їх діяльності. Nauka Ta Naukoznavstvo, (3(105), 26–45. https://doi.org/10.15407/sofs2019.03.026

Номер

Розділ

Проблеми розвитку науково-технологічного потенціалу