Визначення фактичних пріоритетів фінансування науково-технічної діяльності в Міністерстві освіти і науки України
DOI:
https://doi.org/10.15407/sofs2022.04.032Ключові слова:
пріоритетні напрями розвитку науки і техніки, фінансування науково-технічних робіт, Міністерство освіти та науки України, Класифікація видів науково-технічної діяльності, реєстраційна картка науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт, Рубрикатор науково-технічної інформації, заклади вищої освіти, нові залучені кошти.Анотація
Стаття присвячена реалізації запропонованих автором методологічних основ для ідентифікації фактичних пріоритетів науково-технічних робіт в установах Міністерства освіти і науки (МОН) України. Її актуальність пов’язана з деградацією державної статистики досліджень і розробок в останнє десятиріччя з точки зору охоплення процесів у цій сфері, а також із дефіцитом первинних даних для наукознавчих досліджень в умовах воєнного часу. У статті викладено результати дослідження, спрямованого на адаптацію розробленого автором методу ідентифікації пріоритетних напрямів науково-технічних робіт в установах МОН України з опорою на можливості інформаційного масиву реєстраційних карток Українського інституту науково-технічної експертизи та даних у форматі Рубрикатора науково-технічної інформації. Методами дослідження є системний аналіз, зіставлення, групування та низка прийомів оброблення параметричних рядів і розподілів множин. Використано інформаційні ресурси Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації і Державної служби статистики України. Досліджено особливості функціонування установ МОН України, в яких поєднується освітянська та наукова діяльність, що призвело до корекції вибірки карток задля забезпечення їх зіставності з процесами в НАН України. Виявлено, що сукупні величини нових залучених коштів у МОН України у 2017—2018 та 2018—2019 роках приблизно дорівнюють обсягу його фінансування, відповідно, у 2018 та 2019 рр. за даними Державної служби статистики України, а відхилення виявилось помірним. Отже, за гіпотетичної ліквідації системи державного обліку науково-технічної діяльності масив реєстраційних карток здатний виступати джерелом для характеристики її процесів. Як фактичні пріоритетні напрями науково-технічних робіт у МОН України в 2017—2019 роках ідентифіковано 27 об’єктів рівня підкласу Рубрикатора науково-технічної інформації. Перед тим додатково локалізовано пріоритетні зони в аспекті класів цієї класифікації та на рівні науково-освітніх установ цього відомства. Спеціальну увагу приділено ідентифікації пріоритетних напрямів у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка та їх кореляції з відомчими пріоритетами. Передбачається доопрацювання авторського підходу шляхом додаткового залучення масиву карток за 2020—2021 роки.
Посилання
Bulkin, I.A. (2021). Identifying actual priorities in Science and Technology financing in the National Academy of Sciences of Ukraine. Science and Science of Science, 4(114), 24—56 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/sofs2021.04.024
Mekh, O.A., Boublyk, S.H. (2021). Research and education entities in Ukraine: a structural analysis of international ratings and reporting documents. Science and Science of Science, 2(112), 77—99 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/sofs2021.02.077
Isakova, N.B. (2022). Innovation cooperation between universities and business: the experience of Ukraine. Science and Science of Science, 2(116), 24—47 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/sofs2022.02.024
Bessalova, T.V. (2014). Modern tendencies and problems of high education sector of science development in Ukraine. Gileya: science bulletin, 85, 39–43 [in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Наука та наукознавство

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.