Розвиток університетів України в контексті деяких сучасних світових трендів

Автор(и)

  • Н.Б. Ісакова ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України» https://orcid.org/0000-0001-9632-8067
  • Т.В. Гончарова ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України» https://orcid.org/0009-0003-7977-0779

DOI:

https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.043

Ключові слова:

вища освіта, заклад вищої освіти, дослідницький університет, підприємницький університет, Київський академічний університет

Анотація

У статті наведено ґрунтовний огляд втілення сучасних концепцій університетів в Україні на тлі світових трендів і внутрішніх перешкод для розвитку вищої освіти. Актуальність теми визначається тим, що сучасна інноваційна економіка критично залежить від якості науково-освітнього потенціалу країни, зосередженого в університетах, а драматичні події останніх років в Україні потребують переосмислення сучасного стану та майбутніх орієнтирів вітчизняних університетів. Інформаційною базою дослідження є законодавчі та нормативні акти України, статистичні дані Державної служби статистики України, інформаційно-аналітичні матеріали Міністерства освіти і науки України, індикатори рейтингу SCImago Institutions Rankings SIR, наукові праці українських і закордонних учених. Розкрито зовнішні та внутрішні фактори, що визначили еволюцію системи вищої освіти в незалежній Україні, а також динаміку її основних показників, показано, що характерними тенденціями незалежної України, попри несприятливі політичні та економічні умови, є зростання кількості університетів, а також зміни у системі вищої освіти, пов’язані з інтеграцією у світовий та європейський простір. Аналіз представництва закладів вищої освіти (ЗВО) України в рейтингу SCImago IR за 2009 та 2024 рр. показав позитивні зміни — кількісні (зростання кількості включених до рейтингу ЗВО) та якісні (зростання частки ЗВО в сукупній кількості включених до рейтингу вітчизняних наукових установ). Розглянуто сутність моделей дослідницького університету і підприємницького університету, можливості їх реалізації в Україні та перешкоди на цьому шляху. Зазначено, що окремим критеріям включення до категорії як дослідницьких, так і підприємницьких університетів від початку задовольняють «старі» державні університети України (Київський національний університет імені Тараса Шевченка та ін.) завдяки високим показникам публікаційної активності, розвиненим договірним відносинам із суб’єктами економіки та ін. Досвід адаптації цих моделей розглянуто на прикладі Київського академічного університету (КАУ). Зроблено висновок, що досвід КАУ є цікавим для фахівців і заслуговує на увагу, вивчення і поширення; безперечною перевагою цієї організації є прагнення об’єднати освітню, дослідницьку, підприємницьку (інноваційну) та соціальну функції університету, а її недоліком — велика тематична різноманітність кафедр і спеціальностей, а також невеликий контингент студентів.

Посилання

Interview. The Future of Research Universities. Is the Model of Research-Intensive Universities Still Valid at the Beginning of the Twenty-First Century? EMBO reports. 2007. No. 8 (9). P. 804—810. https://doi.org/10.1038/sj.embor.7401052

Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / За заг. ред. В.М. Гейця та ін.; НАН України. Київ, 2015. 336 с.

Баланчук І.С. Класичний дослідницький університет: основні відомості — поняття, передумови, розбудова. Наука, технології, інновації. 2022. № 1 (21). С. 54—61. http://doi.org/10.35668/2520-6524-2022-1-08

Бублик С.Г., Велентейчик Т.М., Гончарова Т.В. Світові тенденції розвитку системи вищої освіти та місце в ній дослідницького процесу. Наука та наукознавство. 2019. № 1 (103). С. 46—67. https://doi.org/10.15407/sofs2019.01.046

Гавкалова Н.Л., Амосов О.Ю., Лукашев С.В. Підприємницький університет як центр капіталізації знань через інновації. Інфраструктура ринку. 2021. Вип. 55. С. 75—79. https://doi.org/10.32843/infrastruct55-13

Дибач І. Л. Корпоративно-підприємницький університет у контексті розвитку ринку вищої освіти. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 273—279. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-4-273-279

Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році / За ред. А. Бутенка, О. Єременко, Н. Стукало. Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2023. 59 с.

Єрмаченко В.Є., Дериховська В.І. Особливості трансформації світової системи вищої освіти у ХХІ столітті. Економіка та суспільство. 2017. № 10. С. 516—522.

Камишин В.В., Баланчук І.С. Діяльність перших дослідницьких університетів у США та Європі: досвід для України. Наука, технології, інновації. 2022. № 3 (23). С. 52—62. http://doi.org/10.35668/2520-6524-2022-3-07

The Road to Academic Excellence. The Making of World-Class Research Univ ersities. Altbach P.G., Salmi J. (Eds). The World Bank. Washington DC, 2011. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8805-1

Сацик В. Сучасні моделі дослідницьких університетів: витоки, стратегії розвитку та перспективи розбудови в Україні. Ідеологія і політика. 2012. № 2. C. 25—39.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021—2031 роки. Київ: МОН України, 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitkuvishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 19.09.2023).

Освіта й наука в інноваційному розвитку сучасної Європи: зб. наук.-експерт. матеріалів / За заг. ред. С.І. Здіорука. Київ: НІСД, 2014. 124 с.

Ситницький М.В. Стратегічне управління розвитком дослідницьких університетів. Київ: Ліра-К, 2018. 302 с.

Kyzym M., Khaustova V., Reshetniak O. Universities of the Future: Scenarios for the Development of Higher Education. Economic Development Strategies: Micro, Macro and Mesoeconomic Levels. Part 1. R. Bendaravičienė, K. Shaposhnykov (Eds.). Vytautas Magnus University. Riga: Baltija Publishing, 2021. P. 107—127. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-191-6-8

Хаустова В. Є., Решетняк О. І. Сучасні форми взаємодії та інтеграції освіти та науки: Теорія та практика. Ефективна економіка. 2021. № 12. http://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.12

Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні / За заг. ред. А.Ф. Павленка, Л.Л. Антонюк. Київ: КНЕУ, 2014. 350 с.

Autretsch D.B. From the Entrepreneurial University to the University for the Entrepreneurial Society. The Journal of Technology Transfer. 2014. No. 39. P. 313—321. https://doi.org/10.1007/s10961-012-9288-1

Giesenbauer B., Müller-Christ G. University 4.0: Promoting the Transformation of Higher Education Institutions toward Sustainable Development. Sustainability. 2020. No. 12 (8). P. 3371. https://doi.org/10.3390/su12083371

De Rassenfosse G., Murovana T., Uhlbach W.H. The Effects of War on Ukrainian Research. Humanit Soc Sci Commun. 2023. No. 10. P. 856. https://doi.org/10.1057/ s41599-023-02346-x

Stukalo N., Simakhova A. COVID-19 impact on Ukrainian higher education. Universal Journal of Educational Research. 2020. No. 8 (8). P. 3673—3678. https:// doi.org/10.13189/ujer.2020.080846

Кремень В.Г., Луговий В.І., Саух П.Ю., Таланова Ж.В. Мережа державних закладів вищої освіти України: Аналітичний огляд конкурентоспроможності. Вісник НАПН України. 2022. № 4 (1). С. 1—8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4122

Salmi J. The Challenge of Establishing World-Class Universities. Washington, DC: World Bank, 2009. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6

Schuch K., Weiss G., Brugner P., Buesel K. Background Report. Peer Review of the Ukrainian Research and Innovation System. Horizon 2020. Policy Support Facility. Centre for Social Innovation (ZSI), Vienna, Austria. May 2016. European Commission. https://doi.org/10.2777/752728

Smilor R.W., Dietrich G.B., Gibson D.V. The Entrepreneurial University: The Role of Higher Education in the United States in Technology Commercialization and Economic Development. International Social Science Journal. 1993. Vol. 45. No. 135. P. 1—12.

Clark B.R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. IAU Press, 1998.

Guerrero-Cano M., Urbano D. The Development of an Entrepreneurial University. The Journal of Technology Transfer. 2012. No. 37 (1). P. 43—74. https://doi.org/10.1007/s10961-010-9171-x

Etzkowitz H., Zhou C. The Triple Helix University—Industry—Government Innovation and Entrepreneurship. 2nd ed. Routledge, 2017. P. 338. https://doi.org/10.4324/9781315620183

Audretsch D.B., Hülsbeck M., Lehmann E.E. Regional competitiveness, university spillovers, and entrepreneurial activity. Small Business Economics. 2012. No. 39 (3). P. 587—601. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9332-9

Boruck Klein S., Mafra Pereira F.C. Entrepreneurial University: Conceptions and Evolution of Theoretical Models. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. 2020. Vol. 14. No. 4. P. 20—35. https://doi.org/10.12712/rpca.v14i4.43186

Etzkowitz H., Leydesdorff L. The Dynamics of Innovation: From National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of University—Industry—Government Relations. Research Policy. 2000. No. 2 (29). P. 109—123. https://doi.org/10.1016/S00487333(99)00055-4

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-07

Як цитувати

Ісакова, Н., & Гончарова , Т. (2024). Розвиток університетів України в контексті деяких сучасних світових трендів. Наука та наукознавство, 3(125), 43–67. https://doi.org/10.15407/sofs2024.03.043

Номер

Розділ

Наука та освіта