ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: РОЛЬ УНІВЕРСИТЕТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/scine19.03.015

Ключові слова:

університет, предиктор, підтримка підприємництва, підприємницькі наміри, підприємницька готовність.

Анотація

Вступ. Підприємницькі наміри молоді — це запорука прогресивного інноваційного розвитку та вирішення нагальних суспільних проблем. Особливо актуальним це є для України — молодої демократії, яка потерпає від зовнішньої агресії та потребує відновлення економіки.
Проблематика. Підприємництво — це не тільки знання й навички, а й спосіб мислення та поведінки. Важливу
роль у цьому відіграють університети: формування світоглядного бачення студентів, генерування та апробація власних бізнес-ідей. Досвід та потенціал українських університетів в цій царині залишається недостатньо вивченим.
Мета. З’ясування ролі університету як предиктора формування підприємницьких намірів на прикладі України задля розробки рекомендацій та пропозицій щодо формування екосистеми підтримки підприємництва, зростання підприємницької активності молоді.
Матеріали й методи. Інформаційним матеріалом слугували результати опитування студентів у різних регіонах України на базі творчого розвитку методики міжнародного проєкту GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey). Для обробки застосовано пакет програм SPSS, використано методи системного аналізу, гіпотетичнодедуктивний метод, аналіз таблиць спряженості, тісноти взаємозв’язків та ін.
Результати. Роль університетів у формуванні підприємницьких намірів в Україні є низькою, система підтримки підприємництва засвідчила свою слабкість і несформованість. Частковий вплив на рівень підприємницької готовності мають освітня та культурна складові, які рекомендовано зміцнювати. Фінансова та концептуальна складові потребують корекції інструментарію з урахуванням кращого світового досвіду.
Висновки. Стратегічним завданням є формування інституціонального середовища розвитку молодіжного та академічного підприємництва, поширення академічних бізнес-інкубаторів, студентських підприємницькоорієнтованих гуртків, проєктних груп, бізнес-клубів тощо.

Біографії авторів

І. Рєпіна, Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана

Professor, Doctor of Economic Sciences
department of business economics and entrepreneurship

О. Никифорук, Інститут економіки та прогнозування НАН України

doctor of economic sciences, professor, head Department of Production Infrastructure Development

В. Мисилюк, Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана

graduate student

А. Овсієнко, ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»

graduate student

Посилання

Bird, B., Jelinek, M. (1988). The operation of entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 13(2),21—30. https://doi.org/10.1177/104225878801300205

De Clercq, D., Honig, B., Martin, B. (2013). The roles of learning orientation and passion for work in the formation of entrepreneurial intention. International Small Business Journal, 31(6), 652—676. https://doi.org/10.1177/0266242611432360

Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention. The Academy of Management Review, 13(3), 442—453. https://doi.org/10.2307/258091

Krueger, N. F., Brazeal, D. V. (1994). Entrepreneurial Potential and Potential Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(3), 91—104. https://doi.org/10.1177/104225879401800307

Krueger, N. F., Carsrud, A. L. (1993). Entrepreneurial intentions: Applying the theory of planned behaviour. Entrepreneurship and Regional Development, 5(4), 315—330, https://doi.org/10.1080/08985629300000020

Shapero, A., Sokol, L. (1982). The Social Dimensions of Entrepreneurship. In: C. A. Kent, D. L. Sexton, & K. H. Vesper (Eds.). Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 72—90.

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179—211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Krueger, N. F., Brazeal, D. V. (1994). Entrepreneurial Potential and Potential Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(3), 91—104. https://doi.org/10.1177/104225879401800307

Davidsson, P. (1995). Determinants of Entrepreneurial Intentions. RENT IX Workshop, Piacenza, Italy. URL: https://eprints.qut.edu.au/2076/1/RENT_IX.pdf (Last accessed: 06.01.2023).

Douglas, E. J., Shepherd, D. A. (2002). Self-Employment as a Career Choice: Attitudes, Entrepreneurial Intentions, and Utility Maximization. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(3), 81—90. https://doi.org/10.1177/104225870202600305

Lüthje, C., Franke, N. (2003). The ‘making’ of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, 33, 135—147. https://doi.org/10.1111/1467-9310.00288

Sesen, H. (2013). Personality or environment? A comprehensive study on the entrepreneurial intentions of university students. Education+Training, 55(7), 624—640. https://doi.org/10.1108/ET-05-2012-0059

Saeed, S., Yousafzai, S. Y., Yani-De-Soriano, M., Muffatto, M. (2015). The Role of Perceived University Support in the Formation of Students’ Entrepreneurial Intention. Journal of Small Business Management, 53(4), 1127—1145. https://doi.org/10.1111/jsbm.12090

Peng, Z., Lu, G., Kang, H. (2013). Entrepreneurial intentions and its influencing factors: a survey of the university students in Xi’an China. Creative Education, 3(8), 95—100. https://doi.org/10.4236/ce.2012.38B021

Poblete, C., Amorós, J. E. (2013). University Support in the Development of Regional Entrepreneurial Activity: An Exploratory Study from Chile. Investigaciones Regionales, 26(26), 159—177.

Baroncelli, A., Landoni, M. (2017). Exploring differences in university support practices and the effects on spin-off companies in Boston. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 21(4—5), 366—394. https://doi.org/10.1504/IJEIM.2017.085689

Ljubotina, P., Vadnjal, J. (2017). Succeeding a family business in a transition economy: Is this the best that can happen to me? Kybernetes, 46(8), 1366—1385. https://doi.org/10.1108/K-06-2016-0148

Overall, J., Gedeon, S. A., Valliere, D. (2018). What can universities do to promote entrepreneurial intent? An empirical investigation. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 10(3), 312—332. https://doi.org/10.1504/IJEV.2016.10006912

Yordanova, D., Filipe, J. A., Pacheco Coelho, M. (2020). Technopreneurial Intentions among Bulgarian STEM Students: The Role of University. Sustainability, 12(16), 6455. https://doi.org/10.3390/su12166455

Meeralam, E. A., Adeinat, I. (2022). Understanding the role of universities in fostering female entrepreneurship in the emerging ecosystem. Gender in Management, 37(3), 388—404. https://doi.org/10.1108/GM-02-2021-0041

Official website GUESSS. (Last accessed: 06.01.2023).

Yurko, I., Misiukevich, V., Balaban, Y. (2022). The main trends and prospects of entrepreneurship development in Ukraine. Poltava [in Ukrainian].

Siegel, F. A. (2008) Practical Business Statistics. Moscow [in Russian].

Rea, L., Parker, A. (2014). Designing and Conducting Survey Research: A Comprehensive Guide. John Wiley & Sons, Inc. Jossey-Bass, CA.

Greene, J. M., D’Oliveira, M. (1982). Learning to Use Statistical Tests in Psychology [in English].

Greene J., D’Oliveira M. (1999). Learning to Use Statistical Tests in Psychology (Open Guides to Psychology). Buckingham.

Saeed, S., Yousafzai, S. Y., Yani-De-Soriano, M., Muffatto, M. (2013). The role of perceived university support in the formation of students’ entrepreneurial intention. Journal of Small Business Management, 53(4), 1127—1145. https://doi.org/10.1111/jsbm.12090

Schimperna, F., Nappo, F., Marsigalia, B. (2022). Student Entrepreneurship in Universities: The State-of-the-Art. Administrative Sciences, 12(1), 5. https://doi.org/10.3390/admsci12010005

Suparno, Saptono, A. (2018). Entrepreneurship Education and Its Influence on Financial Literacy and Entrepreneurship Skills in College. Journal of Entrepreneurship Education, 21(4). URL: https://www.abacademies.org/articles/entrepreneurship-education-and-its-influence-on-financial-literacy-and-entrepreneurship-skills-in-college-7455.html (Last acces sed: 06.01.2023).

Baidi, Suyatno.(2018). Effect of entrepreneurship education, self-efficacy and need for achievement toward students’ entrepreneurship intention: Case study in FEBI, Febi, Iain Surakarta, Indonesia. Journal of Entrepreneurship Education, 21(2). URL: https://www.abacademies.org/articles/effect-of-entrepreneurship-education-self-efficacy-and-need-forachievement-toward-students-entrepreneurship-intention-case-study-7100.html (Last accessed: 06.01.2023).

Trivedi, R. (2016). Does university play significant role in shaping entrepreneurial intention? A cross-country comparative analysis. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(3), 790—811. https://doi.org/10.1108/JSBED-10-2015-0149

Grzhibovsky, A. M. (2008). Analysis of nominal data (independent observations). Human ecology, 6, 58—68. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-nominalnyh-dannyh-nezavisimye-nablyudeniya/viewer (Last accessed: 06.01.2023). [in Russian].

Shikhalev, A. M. (2015). Application of tables of mutual contingency: teaching aid. Kazan University. https://core.ac.uk/download/pdf/197367071.pdf [in Russian].

Bosniuk, V. (2020). Mathematical methods in psychology: a course of lectures. National University of Civil Defense of Ukraine. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/11329 (Last accessed: 06.01.2023) [in Ukrainian].

Pauceanu, A., Alpenidze, O., Edu, T., Zaharia, R. (2018). What Determinants Influence Students to Start Their Own Business? Empirical Evidence from United Arab Emirates Universities. Sustainability, 11(1), 92. https://doi.org/10.3390/su11010092

Novikova, I. E., Zhylinska, O. I., Osetskyi, V. L., Bediukh, O. R. (2020). Strategic Approaches to Activating Academic Entrepreneurship in Modern Mega-Universities: Prospects for Ukraine. Nauka innov., 16(6), 3—17. https://doi.org/10.15407/scin16.06.003

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Як цитувати

Лігоненко, Л., Рєпіна, І., Никифорук, О., Бережницька, У., Мисилюк, В., & Овсієнко, А. (2023). ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: РОЛЬ УНІВЕРСИТЕТІВ. Science and Innovation, 19(3), 15–37. https://doi.org/10.15407/scine19.03.015

Номер

Розділ

Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики