ЯКІСТЬ ОСВІТИ ТА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК: НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНИХ ТЕНДЕНЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.15407/scine18.01.029Ключові слова:
інноваційна людина, якість освіти, ендо- і екзогенні фактори, нова українська школаАнотація
Вступ. Прискорення прогресу людства зумовлене зростанням ролі інновацій, що потребує формування ефективного
суб’єкта їх здійснення та підтримки — інноваційної людини, за формування якої відповідальна сфера освіти, особливо початкова та середня освітні ланки. Реформа «Нова українська школа» (НУШ), яка впроваджується з 2016 р., має адекватно спрямовуватися з огляду на сучасні виклики й тенденції.
Проблематика. Важливою в цьому контексті є ідентифікація ключових внутрішньосистемних і контекстуальних факторів впливу на якість шкільної освіти, насамперед з читання, математики, природничих наук, задля розвитку
інноваційної людини.
Мета. З’ясування ендогенних та екзогенних чинників ефективного впливу на освітню якість для оптимізації реалізації НУШ у сучасних умовах.
Матеріали й методи. Використано багатофакторний системний аналіз, зокрема статистичний, кореляційний, порівняльний, метод великих баз нових глобальних даних щодо людського розвитку, міжнародного оцінювання якості початкової і базової середньої освіти, розвитку світової наукової й університетської сфер та особливостей впровадження НУШ в Україні.
Результати. З’ясовано глобальні вірогідні зв’язки між якістю шкільної освіти та факторами внутрішньо-освітянського та зовнішньо-контекстуального впливу на якість освіти. З-поміж розглянутих дев’яти чинників якості освіти школярів з читання, математики і природничих наук, особливо впливовими (резонансними) і стійкими виявилися
ендогенна фактична тривалість освіти та екзогенна частка ВВП, що спрямовується на наукову сферу. При цьому впливовість зазначеної частки ВВП більша, ніж тривалості освіти. Обґрунтовано рекомендації щодо підвищення ефективності НУШ.
Висновки. Підвищити результативність реформування шкільної освіти, зокрема на засадах НУШ, можна шляхом урахування детерміністичної дії на якість освіти низки ендо- і екзогенних факторів впливу.
Посилання
Programme for International Student Assessment. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment (Last accessed: 20.01.2021).
Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. URL: https://search.oecd.org/pisa/PISA%202018%20 Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
Mazorchuk, M., Vakulenko, T., Tereshhenko, V., Bychko, G., …, Kuznyeczova, Yu. (2019). National Report on the Results of the International Survey on the Quality of Education PISA-2018. Kyiv. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/ uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian].
Human Development Report 2020. The next frontier: Human development and the Anthropocene. URL: http://www. hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2020.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D. L., Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/international-results/ (Last accessed: 20.01.2021).
Trends in International Mathematics and Science Study. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Trends_in_International_Mathematics_and_Science_Study (Last accessed: 20.01.2021).
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Hooper, M. (2017). PIRLS 2016 International Results in Reading. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-results/ (Last accessed: 20.01.2021).
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Hooper, M. (2017). Student Achievement Overview. URL: http://timssandpirls. bc.edu/pirls2016/international-results/pirls/student-achievement/ (Last accessed: 20.01.2021).
OECD. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/OECD (Last accessed: 20.01.2021).
TIMSS. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/TIMSS (Last accessed: 20.01.2021).
List of research universities in the United States. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_research_universities_ in_the_United_States (Last accessed: 20.01.2021).
Human Development Indices and Indicators. 2018 Statistical Update. URL: http://www.hdr.undp.org/sites/default/ files/2018_human_development_statistical_update.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
Human Development Report 2016. Human Development for Everyone. URL: http://www.hdr.undp.org/sites/default/ files/2016_human_development_report.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
Human Development Report 2010. The Real Wealth of Nations: Pathways to Human Development. URL: http://www. hdr.undp.org/sites/default/files/reports/270/hdr_2010_en_complete_reprint.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
Human Development Report. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Report (Last accessed: 20.01.2021).
Academic Ranking of World Universities. URL: http://www.shanghairanking.com/index.html (Last accessed: 20.01.2021).
ShanghaiRanking's Academic Ranking of World Universities 2020. URL: http://www.shanghairanking.com/ARWU2020. html (Last accessed: 20.01.2021).
ShanghaiRanking's Global Ranking of Academic Subjects 2020 Press Release. URL: http://www.shanghairanking.com/ ShanghaiRankings-Global-Ranking-of-Academic-Subjects-2020-Press-Release.html (Last accessed: 20.01.2021).
Salmi, J. (2009). Establishing world-class universities. Moscow [in Russian].
https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6
Slyusarenko, O. M. (2015). Development of the highest university potential in the conditions of globalization: monograph. Kyiv [in Ukrainian].
Lugovyi, V., Sliusarenko, O., Talanova, Z. (2020). Monitoring, motivation, mobilization for the competitiveness of Ukrainian universities: Mechanisms of realization. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 2(2) (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian]. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-1
On approval of the list of world rankings of universities to determine a special category of foreigners and stateless persons applying for employment in Ukraine: Ordinance of the Cabinet Ministers of Ukraine of 14.04.2018. No 154. URL: http:// zakon2.rada.gov.ua/laws/show/154-2018-%D1%80 (Last accessed: 20.01.2021).
Kremen, V. G. (2010). Speech at the parliamentary hearings on June 9, 2010. Introduction of 12-year general secondary education in Ukraine: problems and ways to overcome them. URL: http://static.rada.gov.ua/zakon/skl6/11session/par_ sl/sl0906110.htm (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian].
On modification of legislative acts concerning general secondary and preschool education in relation to the organization of educational process: Law of Ukraine of 06.07.2010 No 2442-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2442- 17#Text (Last accessed: 20.01.2021).
On general secondary education: Law of Ukraine of 13.05.1999 No 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/651-14#Text (Last accessed: 20.01.2021).
National doctrine of education development: approved by the Decree of the President of Ukraine 17.04.2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (Last accessed: 20.01.2021).
Kremen, V. G. (2009). Philosophy of anthropocentrism in the strategies of educational sphere. Kyiv [in Ukrainian].
Kremen, V. G., Ilin V. V. (2012). Synergetics in education: context of anthropocentrism. Kyiv [in Ukrainian].
Hrynevych, L. M., Morze, N. V., Boiko, M. A. (2020). Scientific education as a basis for the formation of innovative competence in the context of digital transformation of society. Information Technologies and Learning Tools. 77 (3), 1-26 (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980
Hrynevych, L. М. (2013). Introductory remarks and report at the parliamentary hearings on February 27, 2013. On legislative support for the development of higher education in Ukraine: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine on February 27, 2013. Kyiv. P. 3-5, 11-16 [in Ukrainian].
On higher education: Law of Ukraine of 01.07.2014 No 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18#Text (Last accessed: 20.01.2021).
Lugovyi, V., Talanova, Zh. (2018). Principles of system organization of adult education space. Conceptual principles of adult education development: world experience, Ukrainian realities and prospects: a collection of scientific articles. Kyiv. P. 12-21 [in Ukrainian].
European education area. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2020/646205/EPRS_ ATA(2020)646205_EN.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
On education: Law of Ukraine of 05.09.2017 No 2145-VIIІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Last accessed: 20.01.2021).
On complete general secondary education: Law of Ukraine of 20.01.2020 No 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/463-20#Text (Last accessed: 20.01.2021).
On professional pre-higher education: Law of Ukraine of 06.06.2019 No 2745-VIIІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2745-19#Text (Last accessed: 20.01.2021).
Hrynevych, L. М. (2015). Co-report at the parliamentary hearings on December 9, 2015. Legal support of education reform in Ukraine: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine December 9, 2015. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 13-18 [in Ukrainian].
Co-report of the First Vice-President of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine V. I. Lugovyi (2015). Legal support of education reform in Ukraine: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine December 9, 2015. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 18-22 [in Ukrainian].
Grynevych, L., Elkin, O., Kalashnikova, S., Kobernyk, I., …, Shyyan, R. (2016). New Ukrainian School. Conceptual principles of secondary school reform. Kyiv. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian].
Hrynevych, L. М. (2016). Report at the parliamentary hearings on November 16, 2016. On the state and problems of financing education and science: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 16 November, 2016. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 7-14 [in Ukrainian].
Spivakovsky, О. V. (2016). Co-report at the parliamentary hearings on November 16, 2016. On the state and problems of financing education and science: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 16 November, 2016. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 14-21 [in Ukrainian].
Kremen, V. G. (2016). Speech at the parliamentary hearings on November 16, 2016. On the state and problems of financing education and science: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 16 November, 2016. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 53-55 [in Ukrainian].
International Standard Classification of Education. ISCED 2011 / UNESCO. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf (Last accessed: 20.01.2021).
The concept of implementing the state policy in the field of reforming general secondary education "New Ukrainian School" for the period up to 2029: Ordinance of the Cabinet Ministers of Ukraine of 14.12.2016 No 988-р. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (Last accessed: 20.01.2021).
Program of joint activities of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine for 2017-2020: signed by Hrynevych, L., Kremen, V. 20.02.2017. URL: http://naps.gov.ua/ua/ activities/research/mon/ (Last accessed: 20.01.2021).
Sustainable development goals: Ukraine: national report 2017. Kyiv. P. 32-37. URL: http://un.org.ua/images/SDGs_ NationalReportUA_Web_1.pdf (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian].
Hrynevych, L. М. (2018). Co-report at the parliamentary hearings on March 21, 2018. National Innovation System: Status and Legislative Support of Development: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 21 March, 2018. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 7-11, 46-47 [in Ukrainian].
Kremen, V. G. (2018). Speech at the parliamentary hearings on March 21, 2018. National Innovation System: Status and Legislative Support of Development: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 21 March, 2018. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 37-38 [in Ukrainian].
Hrynevych, L. М. (2019). Report at the parliamentary hearings on April 10, 2019. Balanced development of human capital in Ukraine: tasks of education and science: materials to parliament's hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 10 April, 2019. Kyiv: Parliamentary publishing house. P. 6-14 [in Ukrainian].
Kremen, V. G. (2019). Speech at the parliamentary hearings on April 10, 2019. Balanced development of human capital in Ukraine: tasks of education and science: URL: https://static.rada.gov.ua/zakon/skl8/10session/par_sl/sl1004119.htm (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian].
Kremen, V., Liashenko, O., & Lokshyna, O. (2020). General secondary education of Ukraine in the context of education in the European countries: Duration and structure. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 2(2) (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian]. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-1
Avshenyuk, N.M., Anishhenko, O.V., Artyushyna, M.V., Ball, G.O., …, Bykov, V.Yu. (2016). National report on the state and prospects of education development in Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Lugovyi, V. I., Talanova, Zh. V. (2016). Objective and subjective evaluation of the quality of education: world experience for Ukraine. Pedagogics and psychology. Newsletter of the NAPN of Ukraine, 4, 32-40 [in Ukrainian].
Vasilieva, D. V., Golovko, M. V., Zhuk , Y. O., Kozlenko, O. G., …, Novoselova, V. I. (2020). PISA-2018 lessons: methodical recommendations. Kyiv. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/03/pisa.pdf (Last accessed: 12.10.2021) [in Ukrainian].
Godefroid, J. (2004). What is psychology: in 2 vols. V. 2. P. 308. URL: https://alleng.org/d/psy/psy040.htm (Last accessed: 20.01.2021) [in Russian].
Horoneskul, M. (2009). Tables of functions and critical distribution points. Sections: Probability Theory, Mathematical statistics, Mathematical methods in psychology]. Kharkiv. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/ 123456789/ 1530/1/Tablici.pdf (Last accessed: 20.01.2021) [in Ukrainian].
Lugovyi, V. I., Talanova, Zh. V. (2013). Complexity and autonomy correlation in education. Pedagogics and psychology. Newsletter of the NAPN of Ukraine, 4, 50-58 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Положення про авторські права Автори, які публікуються у журналі «Наука та інновації», погоджуються на такі умови: Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Автори можуть вступати в окремі, додаткові договірні угоди для не ексклюзивного розповсюдження надрукованої у журналі «Наука та інновації» версії своєї роботи (статті) (наприклад, розмістити її в інституційному сховищі або опублікувати в своїй книзі), із підтвердженням її первинної публікації у журналі «Наука та інновації». Авторам дозволено розміщувати свою роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їх веб-сайті).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.