КОНЦЕПТУАЛЬНІ Й ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ КОНТЕКСТУ ОРГАНІЗАЦІЇ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.08.061

Ключові слова:

система управління якістю; ISO 9001:2015; контекст; середовище; організація; контекстуальність; післявоєнне відновлення

Анотація

Розглянуто категорію «контекст організації», її дефініційне наповнення, складові й структуру відповідно до міжнародного стандарту ISO 9001:2015. Визначено суттєву невідповідність між поняттями «контекст» (що міститься в оригінальній версії стандарту) і «середовище» (адаптований український переклад стандарту) організації. Запропоновано методичні підходи та інструменти для оцінювання і актуалізації контексту організації, зокрема SWOT-аналіз, PESTEL-методологію, «модель 7S». З огляду на відсутність у стандарті ISO 9001:2015 жорсткої регламентації і вимог щодо конкретних методичних підходів визначення контексту, зазначено широкі можливості вибору для організацій найбільш оптимальних і зручних інструментів оцінювання. Запроваджено й обґрунтовано поняття «контекстуальна амбідекстрія» для організацій, що означає здатність організації до одночасного балансування між постійною адаптацією до умов зовнішнього, постійно мінливого середовища і забезпеченням усталених параметрів поточних бізнес-процесів.

Наголошено, що контекст організації є не тільки елементом СУЯ, який потребує постійної уваги в плані формування й актуалізації, він також відіграє ключову роль у процесі формування загальної культури якості й справляє істотний вплив на показники продуктивності (як індивідуальні, так і колективні). Визначено в післявоєнному відновленні України місце і роль СУЯ, і особливо категорії контексту організації, як одного із стовпів і важелів, що надають додаткових можливостей і створюють підґрунтя для активізації внутрішніх механізмів адаптації, формування економічно обґрунтованих стратегічних орієнтирів розвитку, мотивації і залучення команди до створення цінніснозначущого продукту.

 

Посилання

Novykova I. Theoretical-methodological basis of quality management of housing construction, improvement of comfort and environmental friendliness in the case of complex development of territories. Monograph. Kherson, 2022. 547 p. URL: iino.knuba.edu.ua/images/IINO2022/monografiaIINO.pdf [in Ukrainian].

Davydova O. The innovative management of the development of enterprises of hotel and restaurant industry: Concept, theory and practice. Monograph. Kharkiv, 2018. 448 p. [in Ukrainian].

Lakhyzha M. Quality management in government (national and international experience). Monograph. Poltava, 2008. 133 p. [in Ukrainian].

Bachynska O. Quality management of educational services higher education institutions in a market environment. In: Levytskyi V., Radynskyi S., Koshkalda I., et al. Increasing the financial and economic potential of the subjects of economic relations as a basis for the progressive development of territorial and economic systems. Monograph. O. Panukhnyk (Ed.). Ternopil, 2021. 209 p. pp. 64-72 [in Ukrainian].

Razborska O., Moshura L. International experience of internal audit of the quality of management system of universities. Pryazovskyi Economic Herald, 2017, Iss. 5, pp. 341-345. URL: pev.kpu.zp.ua/journals/2017/5_05_uk/64.pdf [in Ukrainian].

Terovanesov M. The system of higher education quality management. Ekonomichnyi analiz, 2014, Iss. 18, No. 1, pp. 93-98. URL: library.wunu.edu.ua/images/stories/naukovi%20zhurnaly/economichnyy%20analiz/2014/document18-1.pdf [in Ukrainian].

Stashko I. Factor of quality management in the mechanism for ensuring the economic security of agricultural enterprises. Herald of Khmelnytskyi national university, 2009, Iss. 5, pp. 33-36 [in Ukrainian].

Makeienko A. Quality management and competitiveness in agricultural sector of the economy. Agrosvit, 2013, Iss. 12, pp. 51-54. URL: www.agrosvit.info/pdf/12_2013/12.pdf [in Ukrainian].

Shemaieva L., Bezgin K., Naumik K., Ushkaliov V. Quality Management of business processes at the enterprise. Monograph. Kharkiv, 2009. 240 p. [in Ukrainian].

Trachenko L. The process approach in quality management systems in enterprises of the services sector. Problems of Economy, 2018, Iss. 2, pp. 251-257. URL: www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2018-2_0-pages-251_257.pdf [in Ukrainian].

Kalicheva N., Golubeva A., Minenko O. Economic aspects of product quality assurance at the design stage. Young Scientist, 2022, Iss. 10 (110), pp. 45-48 [in Ukrainian].

Krikun О. Compatibility and coordination of the new version of ISO 9001:2015 international standards doe quality management system. Economy and Society, 2016, Iss. 7, pp. 378-384. URL: economyandsociety.in.ua/journals/7_ukr/63.pdf [in Ukrainian].

Wolniak R. Context of the organization in ISO 9001:2015. Scientific papers of Silesian University of Technology, 2019, Iss. 133, pp. 121-136.

doi.org/10.29119/1641-3466.2019.133.10

Pandey P. "Context, Content, Process" Approach to align information security investments with overall organization strategy. International Journal of Security, Privacy and Trust Management, 2015, Vol. 4, No. 3/4, pp. 25-38. URL: aircconline.com/ijsptm/V4N4/4415ijsptm03.pdf

doi.org/10.5121/ijsptm.2015.4403

Möller K., Schmid F., Seehofer T., Wenig Ph. How the design of an organizational context helps to attain contextual ambidexterity. Schmalenbach Journal of Business Research, 2022, Vol. 74, pp. 603-629. URL: link.springer.com/article/10.1007/s41471-022-00142-y

doi.org/10.1007/s41471-022-00142-y

Marx R., Soares J., Stephane da Silva Barros L. Organizational context variables to be considered in the reward system design oriented to product innovation. Review of Business Management, 2016, Vol. 18, pp. 267-289.

doi.org/10.7819/rbgn.v18i60.2822

Moldavska A. Defining organizational context for corporate sustainability assessment: cross-disciplinary approach. Sustainability, 2017, Vol. 9.

doi.org/10.3390/su9122365

Gonzalez R., Massaroli de Melob T. The effects of organization context on knowledge exploration and exploitation. Journal of Business Research, 2018, Vol. 90, pp. 215-225.

doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.05.025

Rusu G., Avasilcăi S., Huțu C. Organizational context factors influencing employee performance appraisal: A research framework. Social and Behavioral Sciences, 2016, Vol. 221, pp. 57-65.

doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.090

Estabrooks C., Squires J., Hayduk L. et al. The influence of organizational context on best practice use by care aides in residential long-term care settings. JAMDA, 2015, Vol. 16.

doi.org/10.1186/1748-5908-10-S1-A64

Pettinger R. The business of business: The context of organisation and commercial development. Social and Behavioral Sciences, 2016, Vol. 221, pp. 11-20.

doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.085

Gaspar M., Popescu S., Dragomir M., Unguras D. Defining strategic quality directions based on organisational context identification; case study in a software company. Social and Behavioral Sciences, 2018, Vol. 238, pp. 615-623.

doi.org/10.1016/j.sbspro.2018.04.042

Ruepert A., Keizer K., Steg L., Maricchiolo F., Carrus G., Dumitru A., Mira R., Stancu A., Moza D. Environmental considerations in the organizational context: A pathway to pro-environmental behaviour at work. Energy Research & Social Science, 2016, Vol. 17, pp. 59-70.

doi.org/10.1016/j.erss.2016.04.004

Shynkaruk V., Bystrytskyi Ye., Bulatov M., et al. Philosophical Encyclopedic Dictionary. H. Skovoroda Institute of Philosophy NAS of Ukraine, Kyiv, 2002. 742 p. [in Ukrainian]

The large interpretative dictionary of the modern Ukrainian language. T. Busel (Ed.). Kyiv; Irpin, 2005. 1728 p. [in Ukrainian].

Popyk O. Innovative technologies of service quality management. Herald Kyiv State University of Trade and Economics, 2021, Iss. 4, pp. 68-80 [in Ukrainian].

doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(138)05

Zveryakov M. Formation of economic development model in new historical realities. Economy of Ukraine, 2022, No. 8, pp. 3-19 [in Ukrainian].

Filipenko A. Economic resilience in the context of institutional logic. Economic Theory, 2022, No.3, pp. 45-56 [in Ukrainian].

doi.org/10.15407/etet2022.03.045

Popyk O. From the quality of services to the quality of life: Several aspects of service standards ensuring. Economic development of the country, regions and enterprises: Problems and prospects. Materials of the IV international workshop of young scientists May 28-29. Lviv, 2021, pp. 238-240. URL: science.inem.lviv.ua/wp-contetnt/uploads/2017/01/CONF_NTSA_2021pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

29.02.2024

Як цитувати

ПОПИК, О. (2024). КОНЦЕПТУАЛЬНІ Й ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ КОНТЕКСТУ ОРГАНІЗАЦІЇ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ. Економіка України, 66(8 (741), 61–77. https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.08.061

Номер

Розділ

Управління економікою: теорія і практика