ОСВІТНІ ВИКЛИКИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО РИНКУ

Автор(и)

  • Леонід Кістерський Донецький національний університет імені Василя Стуса, Інститут міжнародного ділового співробітництва https://orcid.org/0000-0001-5993-763X

DOI:

https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.02.062

Ключові слова:

освіта; наука; корупція; система цінностей; міжнародні економічні відносини; євроінтеграція; практичні навички; англійська мова; бюрократія; ліцензування; акредитація

Анотація

Процес вступу України до Європейського Союзу вимагає невідкладних і активних реформ багатьох компонентів суспільного життя країни, серед яких освіта –– одна з пріоритетних сфер, що потребує суттєвих змін. Проаналізовано організаційну систему вищої освіти в Україні порівняно з університетами з верхньої частини світового рейтингу найкращих університетів світу (QS World University Rankings) за показником їх досягнень у галузі освіти і науки, розрахованим за методикою британської консалтингової компанії Quacquarelli Symonds.

Окреслено комплекс заходів щодо покращення якості й підвищення авторитету університетського диплому в Україні. Особливу увагу приділено підготовці фахівців у сфері міжнародних економічних відносин, оскільки, виходячи з досвіду країн Центральної Європи, від цих кадрів вирішальною мірою залежить ефективність реалізації євроінтеграційної політики країни. Обґрунтовано необхідність покращення системи навчання англійською мовою, особливо в тих університетах, де готують фахівців міжнародного напряму. Аргументовано, що сучасна державна політика України у сфері оцінювання результатів наукових досліджень стримує розвиток наукової діяльності в країні, оскільки дві відібрані Міністерством освіти і науки України наукометричні бази –– Scopus і Web of Science –– не є репрезентативними, не відповідають сучасним критеріям якості, і, крім того, їх монополія грубо порушує принципи наукової доброчинності й відкрито стимулює корупцію в освіті та науці країни. Показано, що сучасна політика забезпечення якості вищої освіти в Україні –– ліцензування і акредитація –– більшою мірою виконують функцію формального контролю. Запропоновано конкретні кроки розв’язання проблем університетської освіти в Україні на основі позитивного світового досвіду.

Посилання

Zhang, Wei-Bin (2000). Confucianism and Modernization. Industrialization and Democratization of the Confucian Regions. New York, N.Y., Palgrave, Macmillan.

Kistersky, L., Marmazov, V., Piliaiev, I. (2021). Prospects for the East-West Civilizational Convergence: Confucian Tradition Democracy in the Republic of Korea. Prague, Coretex CZSE. 250 p. https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.09.041

Piliaiev, I. (2023). Value-based work motivation: the East Asian experience. Economic Theory. 4. 72-104. https://doi.org/10.15407/etet2023.04.072 [in Ukrainian].

Pawlowski, K. (2022). The way of Ukraine to Europe: overcoming obstacles. Economy of Ukraine. 65. 6 (723). 84-90. URL: http://economyukr.org.ua/?page_id=723&lang=uk&aid=546

Kindzerskyi, Yu. (2021). Inclusive industrialization for sustainable development: to the principles of formation theory and policy. Economy of Ukraine. 64. 5 (714). 3-39. https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.05.003 [in Ukrainian].

Sidenko, S. (2022). Priorities and factors of innovation policy: experience of some East Asian countries and strategic imperatives for the post-war reconstruction of Ukraine. Economy of Ukraine. 65. 11 (732). 47-75. https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.11.047 [in Ukrainian].

Kistersky, L., Marmazov, V., Piliaiev, I. (2021). Modernization of South Korea: origins, achievements, and the experience for Ukraine. Economy of Ukraine. 64. 9 (718). 41-60. https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.09.041

Plotnikov, A. (1993). Christian Foundations of a Market Economy. Kyiv. 4 p. [in Russian].

Kistersky, L. (2020). The Impact of the Reformation on the Axiology Mentality in Ukraine. In: Reformation: the success of Europe and a chance for Ukraine. L. Kistersky, О. Romanenko (Eds.). Prague, Coretex CZSE. 300 p.

Heets’, V., Grytsenko, A. (2013). The way out from a crisis (Reflections about actual things after the reading). Economy of Ukraine. 54. 6 (619). 4-19 [in Ukrainian].

Krugman, P. (2012). End This Depression Now! W.W. Norton & Company. 272 p.

Nikolayev, Ye., Sovsun, I. (2020). Higher education in independent Ukraine. Kyiv School of Economics Policy Paper. 28 p. URL: https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/Higher-Ed-in-Independent-Ukraine.pdf [in Ukrainian].

Kistersky, L. (2021). The impact of the Reformation on the development of the value system in Ukraine. In: Transformation of socio-economic systems under the challenges of global sustainable development. T. Orekhova (Ed.). Vinnytsya. 448 p. [in Ukrainian].

Kistersky, L. (2022). Education for European Integration. Actual Problems of International Relations. Iss. 152. https://doi.org/10.17721/apmv.2022.152.1.47-48

##submission.downloads##

Опубліковано

04.04.2024

Як цитувати

Кістерський, Л. (2024). ОСВІТНІ ВИКЛИКИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО РИНКУ. Економіка України, 67(2(747), 62–82. https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.02.062

Номер

Розділ

Проблеми освіти