ВІД ОПОРУ ДО ГОТОВНОСТІ: БАГАТОВИМІРНИЙ АНАЛІЗ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ У ВИЩІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.09.095Ключові слова:
модель ADKAR; алжирський університет; готовність до електронного навчання; мотивація; задоволенняАнотація
В умовах стрімких цифрових трансформацій у секторі вищої освіти оцінювання готовності навчальних закладів до впровадження систем електронного навчання стало надзвичайно важливим для забезпечення успіху цих ініціатив і уникнення потенційних проблем, які можуть перешкодити їх реалізації. Вивчено ефективність компонентів моделі ADKAR (усвідомлення, бажання, знання, здатність, закріплення) в оцінюванні готовності алжирських університетів впровадити електронне навчання в системах цифрової освіти. Розглянуто роль мотивації і задоволення у впливі на особистісні й поведінкові аспекти 530 студентів і викладачів. Результати свідчать, що 90 % учасників продемонстрували сильну готовність і бажання впровадити електронне навчання. Модель ADKAR виявилася високоефективною в оцінюванні готовності закладів вищої освіти до впровадження електронного навчання, оскільки всі змінні показали значний вплив. Найвпливовішим елементом є бажання, далі йдуть знання, потім усвідомлення, здатність і, нарешті, закріплення змін. Підкреслено, що задоволення і мотивація також справляють значний позитивний вплив. Отримана інформація може значною мірою допомогти в спрямуванні діяльності розробників політики, державних службовців у галузі освіти й викладачів, зацікавлених у впровадженні систем електронного навчання у сфері вищої освіти.
Посилання
Elezi, E., Bamber, C. (2021). Factors Affecting Successful Adoption and Adaption of E-Learning Strategies. In: Enhancing Academic Research and Higher Education with Knowledge Management Principles. P. 19-35. IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-5772-3.ch002
Lavidas, K., Papadakis, S., Filippidi, A., Karachristos, C., Misirli, A., Tzavara, A. et al. (2023). Predicting the behavioral intention of Greek University faculty members to use Moodle. Sustainability, 15(7), 6290. https://doi.org/10.3390/su15076290
Hashem, I., Yaqoob, I., Anuar, N., Mokhtar, S., Gani, A., Khan, S. (2015). The rise of “big data” on cloud computing: Review and open research issues. Information systems, 47, 98-115. https://doi.org/10.1016/j.is.2014.07.006
Parlakkilic, A. (2013). E-learning change management: Challenges and opportunities. Turkish Online Journal of Distance Education, 14(4), 54-68. URL: https://www.learntechlib.org/p/157276/
Rezaei, H., Haghani, F. (2016). The causes of resistance to change and solutions to overcome it: A review of literature. Iranian Journal of Medical Education, 16, 440-453. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3987-en.html
Parlakkiliç, A. (2017). Change management in transition to e-learning system. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 3(3), 637-651. URL: http://www.qqml.net/index.php/qqml/article/view/171
Boua'lak, N. (2014). The role of administrative leadership in consolidating the change process. International Scientific Conference on Change Management in a Changing World. Center for Research and Development of Human Resources. Ramah, Jordan. URL: https://search.mandumah.com/Record/642070
Selim, H. (2019). Educational Change Path. Dar Al-Elm & Al-Eman for publication and distribution. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.03.283
Hiatt, J., Creasey, T. (2003). Change management: The people side of change. Dulles, Prosci Learning Center. URL: www.change –management.com
Cresswell, K., Bates, D., Sheikh, A. (2013). Ten key considerations for the successful implementation and adoption of large-scale health information technology. Journal of the American Medical Informatics Association, 20(e1), e9-e13. https://doi.org/10.1136/amiajnl-2013-001684
Mudjisusatyo, Y., Darwin, D., Kisno, K. (2024). Change management in Independent Campus program: application of the ADKAR model as a change management competency constructor. Cogent Education, 11(1), 2381892. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2381892
Kaminski, J. (2022). Theory applied to informatics –– The Prosci ADKAR Model. Editorial. Canadian Journal of Nursing Informatics, 17(2). URL: https://cjni.net/journal/?p= 10076
Jackson, T. (2019). Differentiated Induction: An Enhanced Model for the New Teacher Induction Program. The Organizational Improvement Plan at Western University, 84. URL: https://ir.lib.uwo.ca/oip/84
Elshareif, E., Mohamed, E. (2021). The Effects of E-Learning on Students' Motivation to Learn in Higher Education. Online Learning, 25(3), 128-143. https://doi.org/10.24059/olj.v25i3.2336
Prifti, R. (2022). Self-efficacy and student satisfaction in the context of blended learning courses. Open Learning. The Journal of Open, Distance and e-Learning, 37(2), 111-125. https://doi.org/10.1080/02680513.2020.1755642
Ruele, V. (2019). The Localisation of Technology Education Curriculum in Botswana. Explorations in Technology Education Research: Helping Teachers Develop Research Informed Practice, 33-43. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3010-0_3
Abdulaziz, Kh. (2017). A proposed vision for overcoming teachers' resistance to change toward implementing quality assurance and accreditation using the ADKAR model. Journal of Educational Knowledge, 5(10), 156-80. URL: http://search.mandumah.com/Record/1020422
Adams, D., Sumintono, B., Mohamed, A., Noor, N. (2018). E-learning readiness among students of diverse backgrounds in ont leading Malaysian higher education institution. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 15(2), 227-256. https://doi.org/10.32890/mjli2018.15.2.9
Blayone, T., Mykhailenko, O., Kavtaradze, M., Kokhan, M., Vanoostveen, R., Barber, W. (2018). Profiling the digital readiness of higher education students for transformative online learning in the post-soviet nations of Georgia and Ukraine. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 1-22. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0119-9
Al-Alawi, A., Abdulmohsen, M., Al-Malki, F., Mehrotra, A. (2019). Investigating the barriers to change management in public sector educational institutions. International Journal of Educational Management. Vol. 33. No. 1. P. 112-148. https://doi.org/10.1108/IJEM-03-2018-0115
Glegg, S., Ryce, A., Brownlee, K. (2019). A visual management tool for program planning, project management and evaluation in paediatric health care. Evaluation and program planning, 72, 16-23. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2018.09.005
Faishol, O., Subriadi, A. (2022). Change management scenario to improve Webometrics ranking. Procedia Computer Science, 197, 557-565. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.12.173
Arthur-Nyarko, E., Agyei, D., Armah, J. (2020). Digitizing distance learning materials: Measuring students’ readiness and intended challenges. Education and Information Technologies, 25(4), 2987-3002. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10060-y
Zine, M., Harrou, F., Terbeche, M., Bellahcene, M., Dairi, A., Sun, Y. (2023). E-learning readiness assessment using machine learning methods. Sustainability, 15(11), 8924. https://doi.org/10.3390/su15118924
James, P. (2021). What Determines Student Satisfaction in an E-Learning Environment? A Comprehensive Literature Review of Key Success Factors. Higher Education Studies, 11(3), 1-9. https://doi.org/10.5539/hes.v11n3p1
Pham, L., Limbu, Y., Bui, T., Nguyen, H., Pham, H. (2019). Does e-learning service quality influence e-learning student satisfaction and loyalty? Evidence from Vietnam. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-26. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0136-3
Yekefallah, L., Namdar, P., Panahi, R., Dehghankar, L. (2021). Factors related to students' satisfaction with holding e-learning during the Covid-19 pandemic based on the dimensions of e-learning. Heliyon, 7(7). 1-6. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07628
Rajeh, M., Abduljabbar, F., Alqahtani, S., Waly, F., Alnaami, I., Aljurayyan, A., Alzaman, N. (2021). Students’ satisfaction and continued intention toward e-learning: A theory-based study. Medical education online, 26(1), 1961348. https://doi.org/10.1080/10872981.2021.1961348
Younas, M., Noor, U., Zhou, X., Menhas, R., Qingyu, X. (2022). COVID-19, students satisfaction about e-learning and academic achievement: mediating analysis of online influencing factors. Frontiers in psychology, 13, 948061. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.948061
Tokan, K., Imakulata, M. (2019). The effect of motivation and learning behaviour on student achievement. South African Journal of Education, 39(1). https://doi.org/10.15700/saje.v39n1a1510
Baber, H. (2021). Modelling the acceptance of e-learning during the pandemic of COVID-19. A study of South Korea. The International Journal of Management Education, 19(2), 100503. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100503
Thongmak, M. (2021). A model for enhancing employees’ lifelong learning intention online. Learning and Motivation, 75, 101733. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2021.101733
Copriady, J. (2015). Self-motivation as a mediator for teachers’ readiness in applying ICT in teaching and learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 699-708. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.529
Osei, H., Kwateng, K., Boateng, K. (2022). Integration of personality trait, motivation and UTAUT 2 to understand e-learning adoption in the era of COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 27(8), 10705-10730. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11047-y
Bessadok, A. (2022). Analyzing student aspirations factors affecting e-learning system success using a structural equation model. Education and Information Technologies, 27(7), 9205-9230. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11015-6
Hiatt, J. (2006). ADKAR: a model for change in business, government and our community. Prosci Inc.
Ally, M., Prieto-Blázquez, J. (2014). What is the future of e-learning? Journal of Educational Technology Development and Exchange, 7(1), 1-14. URL: https://www.learntechlib.org/p/149573/
Al-Samarraie, H., Teng, B., Alzahrani, A., Alalwan, N. (2018). E-learning continuance satisfaction in higher education: a unified perspective from instructors and students. Studies in higher education, 43(11), 2003-2019. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1298088
Ab Rahman, A., Yasoa, M., Muhamad, S., Abdullah, A., Mohamad, S., Samad, N., Bahari, N. (2022). Acceptance of E-Learning Post-COVID-19: A Case Study on Pondok School Institution. In: The Implementation of Smart Technologies for Business Success and Sustainability: During COVID-19 Crises in Developing Countries. P. 581-594. Cham, Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10212-7_48
Hair, J., Babin, B., Money, A., Samouel, P. (2003). Essentials of Business Research Methods. New York, John Wiley & Sons Inc.
Hair, J., Hult, G., Ringle, C., Sarstedt, M. (2016). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). New York, Sage Publications. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80519-7
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.