БРЕНДИ У СФЕРІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.05.003Ключові слова:
бренди; брендинг; інтелектуальна власність; інновації; глобальні рейтинги брендівАнотація
До 24 лютого 2022 р. розвиток економіки України відбувався в умовах занепаду інноваційної сфери і перманентних реформ управління галуззю інтелектуальної власності. Як наслідок, національні компанії і окремі особи поступово втрачали потенціал щодо патентування винаходів, реєстрації торгових марок, використання брендингу як способів захисту інтелектуальної власності на міжнародному і національних ринках. Очікуваний приплив інвестицій транснаціональних компаній у повоєнний період неодмінно посилить конкуренцію на внутрішньому ринку за володіння об’єктами права інтелектуальної власності.
Бренди є важливим стратегічним активом капіталізації і джерелом конкурентних переваг компаній у більшості країн світу і на світових ринках. Розглянуто проблемні аспекти стратегічного розвитку сфери інтелектуальної власності України в контексті імплементації досвіду провідних транснаціональних компаній щодо використання брендів як індикаторів вартості нематеріальних активів. Проведено порівняльний аналіз відомих рейтингів вартості брендів у світі й в Україні. Показано, що вартість найдорожчих брендів українських компаній є в сотні (683,852 млрд дол. Amazon i 525 млн дол. «Моршинська») разів меншою, ніж брендів транснаціональних компаній.
Відзначено, що, на відміну від загальносвітової тенденції високих темпів зростання подач заявок на реєстрацію прав на об’єкти інтелектуальної власності, в Україні фіксується спадна тенденція, передусім щодо реєстрації товарних знаків за міжнародно визнаною Мадридською системою.
З огляду на це, запропоновано відновити роботу над Національною стратегією розвитку сфери інтелектуальної власності з урахуванням сучасних тенденцій у цій царині й набуття Україною статусу країни – кандидата на членство в Європейському Союзі.
Посилання
Innovative Ukraine – 2020. National report. V.M. Heyets et al. (Eds.). Kyiv, 2015 [in Ukrainian].
Yegorov I.Yu. System of integrated indicators for the assessment of scientific-technical and innovation activities in the context of European integration. Science and Innovation, 2016, No. 4, pp. 21-23 [in Ukrainian].
Bazhal Iu. Innovative Economic Policy of Ukraine: the Liberal Turn. In: Economic freedom to strengthen Ukraine’s social and economic development in the context of global transformations. V. Yurchyshyn (Ed.). Kyiv, 2020, pp. 38-44. URI: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21095 [in Ukrainian].
Androshchuk H.O., Davymuka S.A., Fedulova L.I. National innovation systems: evolution, efficiency determinants. Kyiv, 2015 [in Ukrainian].
Khaustov V. The innovative measurement of Ukraine's euro-integration commitment. Economy and Forecasting, 2018, No. 2, pp. 135-150 [in Ukrainian].
Fedulova L.I. Trends of innovative Ukraine’s economy development as the results of the state policy. Innovative Economy, 2018, No. 1-2, pp. 11-19 [in Ukrainian].
Hevko V. State innovation policy as a factor of socio-economic development. Agrosvit, 2020, No. 10, pp. 136-143 [in Ukrainian].
Tarasyuk M., Maliarchuk O. Modern innovation policy in Ukraine: implementation and financing. Economy and State, 2017, No. 1, pp. 19-24 [in Ukrainian].
Yatskevych I. Innovation policy of Ukraine in the postwar period. Economy and Society, 2022, Vol. 39 [in Ukrainian].
Khaustov V. Intellectual property is the potential for innovative development of Ukraine. Economy of Ukraine, 2021, No. 1, pp. 69-83 [in Ukrainian].
Chuhriy N.A. The role of intangible assets in the capitalization of enterprise value: foreign experience and domestic realities. Problems of systemic approach in the economy, 2018, Vol. 5 (67), pp. 204-210 [in Ukrainian].
Shendryhorenko M.T. Intangible assets as an object enterprise of accounting and auditing. Global and National Problems of Economy, 2016, Vol. 13, pp. 625-628 [in Ukrainian].
Yurchenko O., Dedilova T., Kyrchata І. Economic aspects of influence of intellectual property on competitiveness of enterprise. Problems and prospects of entrepreneurship development, 2022, No. 1 (28), pp. 51-60 [in Ukrainian].
Bryl I.V. Formation and use of intangible assets of enterprises to increase their capitalization. Kyiv, 2015 [in Ukrainian].
Derkach O., Kuzmina A. Methodical approaches to brand-oriented enterprise management. Problems of systemic approach in the economy, 2020, Vol. 5 (79), pp. 140-147 [in Ukrainian].
Diadyk T. Branding and internet branding are the most important tools of enterprise brand formation. Economic Scope, 2020, No. 156, pp. 124-128 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Економіка України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.