ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ СЕРВІСНИХ ІННОВАЦІЙ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я: СТРАТЕГІЇ ТА МЕХАНІЗМИ
DOI:
https://doi.org/10.15407/econlaw.2022.02.056Ключові слова:
сервісна інновація, сервіс, охорона здоров’ я, інноваційна послуга, технологія, обслуговуванняАнотація
Висвітлено сутність інноваційних послуг і сервісних інновацій та особливості їхнього упровадження в організаціях охорони здоров’я. Окреслено можливості їх упровадження на практиці передових матеріалів, цифрових технологій у сфері охорони здоров’я: хмарних обчислень, Інтернету речей, блокчейна, штучного інтелекту, машинного навчання тощо. Проаналізовано праці вчених щодо використання медичних інновацій у практиці організацій охорони здоров’я. Запропоновано розглядати сервісні інновації у сфері охорони здоров’я як інновації, що характеризуються спрямованістю на медичне обслуговування, мають високий рівень новизни як продукт (послуги) та не мають спільних характеристик із продуктом, що вироблявся раніше, базуються на технологіях у сфері охорони здоров’я. Обґрунтовано, що процес медичних інновацій належить до нового методу виробництва та надання медичних послуг, а виробництво медичної послуги пов’язане з її результатом.
Посилання
The article reflects the essence of innovative services and service innovations and features of their implementation in healthcare organizations. The possibilities of their implementation in practice of advanced materials, digital technologies in health care: cloud computing, Internet of things, blockchain, artificial intelligence, machine learning, etc. are outlined. The works of scientists on the use of medical innovations in the practice of health care organizations were analyzed. It is proposed to consider service innovations in health care as innovations that are characterized by focus on health care, have a high level of novelty as a product (services) and have no common characteristics with a previously produced product, based on technology or information technology in the field of health care. The author determines that since an innovative service is a service, medical innovation services is a contractually defined action or a set of actions of doctor (medical institution) — service providers, which are associated with the provision of service, which can be the result of such service, has a cost evaluation and is aimed at generating profit over a long period of time. But the process of medical innovation refers to a new method of production and provision of medical services, and the production of a medical service is related to its result. A new service product in health care should be thought of as a health care function sold as a commodity or a new service in which the characteristics have been changed to include an entirely new set of health care characteristics. A health care organization is essentially a service organization that can use the latest technology in its operations to improve the quality of care. If the emphasis is on competition among health care organizations, then such organizations are better off using a “blue ocean” strategy, which is characterized not by “bloody” competition but by the application of untapped market potential, symbolized by deep blue water. Competition among health care organizations provides powerful incentives that encourage health care providers to develop innovative solutions but raises concerns about providing substandard health care services and creating duplication of health care services. Therefore, the provision of medical innovation services in health care should emphasize the value of patient life and health, quality, convenience and accessibility of such service.